Website sneller laten indexeren door Google? Als je een nieuw artikel op je website hebt, of zelfs een nieuwe website hebt, dan is het goed om deze zo snel mogelijk te laten vinden door Google. Hierdoor wordt je sneller getoond in de zoekresultaten.
In dit artikel een aantal tips om je website sneller te laten indexeren door Google.
Optimaliseren van programmeercode en website templates
Al vanaf de bouw van de website of het schrijven van een artikel kun je rekening houden met zoekmachine optimalisatie. Probeer code zo clean mogelijk te programmeren zodat de Google sneller door je website heen kan ‘crawlen’.
Probeer in teksten ook veel gebruik te maken van de headings h1 t/m h6, links voor interne en externe linkbuilding en het vetgedrukt maken van keywords.
Google Webmaster Tools
Het eerste dat je kunt doen is het aanmelden van je website bij Google Webmaster Tools en deze koppelen aan Google Analytics. Deze tools geven weer hoe Google jou website indexeert en welke eventuele problemen er optreden bij het indexeren.
XML Sitemap in Google Webmaster Tools
Met Google Webmaster Tools kun je zogenaamde sitemaps opnemen. Een sitemap bevat alle openbare pagina’s van je website en helpt Google bij het indexeren hiervan. Bij het aanmelden van de sitemap gaat Google al deze pagina’s sneller langs.
Voor open source websitesystemen zoals WordPress en Drupal zijn er verscheidene plugins beschikbaar voor het genereren van een XML sitemap.
Links en linkbuilding
Google beoordeelt websites mede op populariteit. Naast het meten van verkeer naar de website meet Google ook het aantal inkomende links en de waarde ervan. Krijg je bijvoorbeeld een inkomende link van een populaire website (lees met een hoge Pagerank) dan gaat de algemene score van je eigen website ook omhoog.
Linkbuilding lijkt moeilijker dan het is. Een bijdrage aan een forum of grote website in de vorm van een reactie is een sterke manier om te linkbuilden. Ook kun je links uitwisselen met collega-ondernemers.
Probeer ook interessante inhoud op je website te plaatsen, waardoor andere bloggers sneller geneigd zijn om naar je te linken. De voorkeur heeft dus naar spontane linkbuilding.
Tenslotte is het van belang om naast een externe netwerk ook een intern spinnenweb te hebben op je website. Probeer daarom ook zoveel mogelijk te linken naar artikelen van je eigen website.
Social media, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn
Social media is erg belangrijk in zoekmachine optimalisatie. Websites zoals Facebook en Twitter hebben namelijk enorm hoge scores van Google. Als je een inkomende link van een social media platform krijgt dan stijgt je eigen Pagerank enorm. Daarom kun je bij het maken van een artikel beginnen met:
- je item liken en delen op Facebook
- je item tweeten op Twitter
- je item delen op LinkedIn
- je item posten op Google+
Google+ is de ‘nieuwkomer’ in het bovenstaande rijtje. Gezien dit social media platform eigendom is van Google en ze zoveel mogelijk gebruikers proberen te werven, hechten zij veel aan Google+ profielen. Het is daarom goed om je Google+ profiel te koppelen aan je eigen website. Als dank voor het aanmaken van je profiel en het plaatsen van waardevolle inhoud, zal Google jou profielfoto in zoekresultaten tonen en jou item hoger plaatsen.
Blijf actief en krijg autoriteit
Google hecht veel waarde aan websites die continu vernieuwend blijven. Blijf daarom actief artikelen schrijven en help mensen die op zoek zijn naar een bepaalde oplossing voor een probleem.
Op den duur ziet Google dat jij veel met een bepaald onderwerp bezig bent en geeft je autoriteit op jou gebied. Hierdoor zul je voorrang krijgen op concurrenten.
Hulp nodig?
Vind je het lastig om je website sneller te laten indexeren door Google? Neem gerust eens contact op. Wil je meteen een website die helemaal ‘Google proof’ is dan kun je ook overwegen om meer te lezen over ons Winstmagneet Website pakket.
Originally posted 2013-09-09 18:29:36.