Word ook beter vindbaar in zoekmachines met Google Webmaster Tools

Word ook beter vindbaar in zoekmachines met Google Webmaster Tools. We zijn in voorgaande blogs natuurlijk al veel bezig geweest met het optimaliseren van onze website voor in de zoekmachine. Hoe test ik nou precies hoe goed mijn website het werkelijk doet? In deze blog ga ik je meer vertellen over het testen van je website met de Google webmaster tools.

Google webmaster tools

Google heeft een aantal handige tools ontworpen waarmee jij kunt testen wat voor verkeer er naar je website komt. Er zijn verschillende dingen die bijgehouden worden.

  • Malware dat gevonden wordt door Google
  • Fouten binnen je HTML
  • Rankings van bepaalde zoektermen
  • Hoevaak een bericht wordt gekeken
  • Waar het verkeer vandaan komt

Door deze informatie goed bij te houden kun je zien welke berichten populair zijn en welke niet, fouten uit je website halen en je website virus vrij maken. Dit zorgt ervoor dat klanten het prettiger vinden je website te bekijken en zal voor meer verkeer gaan zorgen.

Hoe gebruik ik Google webmaster tools?

Via deze link kan je je eigen website registreren bij Google waardoor jij gebruik kunt maken van de webmaster tools.

Schermafbeelding 2014-05-21 om 10.03.09

Als jij je website hebt toegevoegd zul je moeten verifiëren dat jij de werkelijke eigenaar van de website bent. De aanbevolen manier om dit te doen is het HTML bestand dat je wordt aangeboden te downloaden en deze vervolgens via FTP te uploaden naar jouw website.

Enkele alternatieve methoden zijn het gebruiken van en metatag, aanmelden via provider, aanmelden via je Google Analytics account of via je Google Tag Manager account.

Ben je geverifieerd dan zul je automatisch bij het dashboard uitkomen. Hier zullen gelijk de belangrijkste gegevens in grafieken worder laten zien waaronder de sitemaps en zoekopdrachten. In het menu aan de linkerkant zul je uitgebreidere instellingen vinden.

Schermafbeelding 2014-05-21 om 10.12.49

Uiterlijk van Site Search

De eerste link in het menu. Hier kun je gegevens zien die Google heeft gevonden en zal gebruiken voor Rich Snippets. Zo kan je dus zien of je sterren-scores, recensies of auteurs afbeelding wel werken. Ook zijn hier handige video’s te vinden over hoe jij dit zelf zou kunnen verbeteren/toepassen.

Zoekverkeer

De volgende link is het zoekverkeer. Hier kun je de grafieken over je verkeer beter bekijken met aanvullende gegevens. Hier kun je bijvoorbeeld zien via wat voor zoektermen ze je website hebben gevonden en de Google positie die bij de zoekterm hoort. Ook kun je links zien via andere websites en interne links.

Google-index

Google-index laat zien welke pagina’s allemaal geïndexeerd worden door Google. Ook kan je hier terug vinden wat voor zoekwoorden op bepaalde pagina’s zijn gevonden.

Crawlen

Hier kunnen de gegevens gevonden worden die Google heeft verzameld tijdens het doorzoeken van jou website. Je kunt zien hoeveel pagina’s Google heeft bekeken, hoeveel data hij daarbij heeft gebruik en hoe snel jou pagina’s laden.

Beveiligingsproblemen

Hier kunnen de beveiligingsproblemen binnen je website gevonden worden. Google zal om de zoveel tijd je website doorzoeken en kan tijdens dit proces virussen zoals malware ontdekken.

Andere bronnen

Via deze link kun je meer handige diensten van Google vinden waaronder:

  • PageSpeed Insights
  • Google Merchant Center
  • Google Places

Labs

Via de laatste link kun je Auteursstatistieken bekijken. Hier worden dus berichten weergegeven die onder jouw naam zijn geschreven. Deze moeten dus wel gekoppeld zijn aan de Google account die je ook gebruikt voor de webmaster tools.

 

Originally posted 2014-05-21 13:18:07.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *