Het kiezen van een goede niche markt voor je bedrijf

Het kiezen van een goede niche markt voor je bedrijf. Heeft jouw bedrijf ook veel last van concurrentie? Denk dan eens aan het beginnen van een bedrijf in een nichemarkt. In deze blog ga ik je meer vertellen over hoe een nichemarkt jou kan helpen.

Wat is een niche(markt)?

Een nichemarkt, ook wel vaak niche genoemd, is een stukje waar je je specifiek richt op een klein assortiment. Het idee hier achter is het aanbieden van een product dat door (bijna) niemand anders verkocht wordt. Hiermee zorg je er dus voor dat de concurrentie erg klein is.

Waarom een bedrijf in een niche markt starten?

Er zijn verschillende redenen om een bedrijf in een niche markt op te zetten.

Onbekend

Een goede reden kan zijn dat het product dat jij wilt verkopen erg onbekend is. De kans is dan erg groot dat er weinig mensen zijn die dezelfde dienst of het zelfde product aanbieden. Als de vraag naar dit product vervolgens groeit kun je er steeds meer reclame voor maken wat er voor kan zorgen dat je erg succesvol wordt.

Kennis

Een andere reden kan zijn dat jij erg veel kennis over een onderwerp hebt. Dit kun je proberen om te zetten in een dienst die alleen aangeboden kan worden door mensen die over dezelfde kennis beschikken.

Risico

Ook kan risico een reden zijn een nichemarkt te beginnen. Er zijn bijvoorbeeld ideeën naar buiten gekomen over producten die een groot bedrijf zou willen maken. Het bedrijf kiest er vervolgens voor mee te stoppen omdat de risico dat het product succesvol wordt te groot is. Een persoon met veel kennis over het type product en die het risico wel kan nemen kan er dan voor kiezen een vergelijkbaar product te ontwikkelen.

Al met al kan een nichemarkt dus grote voordelen opleveren vergeleken met een gewone markt. Als je de klanten tevreden kunt houden zullen ze terug blijven komen en als jij 1 van de weinige aanbieders bent zul je makkelijk gevonden worden via zoekmachines.

Hoe vind ik een goede niche?

Een goede niche kun je vinden door allereerst naar de basis van je nieuwe bedrijf en je nieuwe klanten te gaan. Vervolgens geef je jezelf antwoord op de volgende vragen:

  1. wat is het probleem dat ik wil oplossen
  2. waarom lukt het mijn klanten niet
  3. wat is de oplossing die mijn bedrijf bied?

Als ik mezelf als voorbeeld neem dan gaat het als volgt:

  1. het probleem is dat mijn klanten te weinig sturing krijgen om succesvol te ondernemen met internet
  2. het lukt mijn klanten niet omdat ze simpelweg niet weten wat mogelijk is en hoe ze dit efficiënt in kunnen zetten
  3. de oplossing die ik hiervoor heb is het Winstmagneet Plan. Hierin leg ik de beste en meest efficiënte methodes uit om verkeer op je website en nieuwe klanten te krijgen.

De buitenkant en de binnenkant

Ieder bedrijf heeft een buitenkant en een binnenkant. De buitenkant is de uitstraling en de informatie die je bied. De binnenkant zijn echt je producten en processen. De manier waarop je aan de buitenkant de markt betreed mag breder zijn dan de producten die je aan de binnenkant aanbiedt. Je kunt dus bijvoorbeeld een artikel schrijven dat gerelateerd is aan de oplossing die je biedt. De producten die je hebt moeten daarin tegen zo specifiek mogelijk zijn.

Conclusie

Zorg dat je met je bedrijf een probleem oplost en dat je dus ook goed bewust bent welk probleem je oplost. Dan weet je ook de obstakels van je klanten en kun je een passende specifieke oplossing ontwikkelen. En dan is jouw kraam ook zomaar leeggekocht!

Originally posted 2014-05-28 09:39:42.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *