Wat zijn rich snippets?

Wat zijn rich snippets? In een eerdere blog heb ik het al eens gehad over een profielfoto in de zoekresultaten. Dit zorgt ervoor dat jouw pagina eruit springt. Er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden dan een profielfoto.

Welke soorten rich snippets zijn er nog meer?

Review

Voor de reviews zijn 2 verschillende opties. Je kunt de bezoekers reviews over je product laten geven en het gemiddelde laten zien of je kunt zelf een beoordeling invullen wanneer jij zelf een review over een product doet. Het resultaat zal in Google laten zien worden als 5 sterren.

Schermafbeelding 2014-03-31 om 10.33.12

Persoon

Je kunt de functie van een bepaald persoon weergeven in de zoekresultaten. Een goed voorbeeld hiervan is LinkedIn. Als je een link van LinkedIn naar een persoon toe vind zal hierbij zijn functie en woonplaats worden weergegeven.

Schermafbeelding 2014-03-31 om 10.38.58

Auteur

Dit is de optie die we in een eerdere blog hebben besproken. Het is mogelijk een profielfoto aan je auteursprofiel te koppelen. Deze foto zal bij al de blogs die jij hebt geschreven worden laten zien.

Schermafbeelding 2014-03-11 om 10.11.12

Evenement

Je kunt een soort agenda laten zien door Google. Dit wordt weergegeven als een lijstje met plaatsen, tijden en datums. Zo kun je bijvoorbeeld laten wanneer webinars of presentaties hebt geplanned.

Video

Zoals je misschien wel eens hebt gezien is het mogelijk om een thumbnail van je video te laten. Een goed voorbeeld hiervan is Youtube. Je zult ongetwijfeld wel eens een link naar Youtube hebben gevonden die gebruik maakt van de  thumbnail.

Voordeel van rich snippets?

Het voordeel hiervan is dat je nog meer zal opvallen in de zoekresultaten. De resultaten hiervan zullen opgenomen worden door Google en kan tot gevolg hebben dat jouw blogs steeds makkelijker vindbaar zullen zijn.

Hoe pas ik het toe?

1. Markeringsindeling

Er zijn 3 verschillende markeringsindelingen die worden geaccepteerd door Google. Google raad je aan microdata te gebruiken. De 2 andere mogelijkheden zijn microformats en RDFa. Meer algemene informatie hierover is hier te vinden.

2. Markeer je inhoud

Google ondersteunt rich snippets voor deze inhoudstypen:

  • review
  • persoon
  • auteur
  • evenement
  • video

3. Test je rich snippet.

Gebruik deze tool om ervoor te zorgen dat Google uw gemarkeerde gegevens kan lezen en ophalen.

Originally posted 2014-04-01 13:00:44.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *